100%

Nie chc臋 Ci臋 martwi膰, ale musze to napisa膰:

Czy wiesz, 偶e nadmiar niew艂a艣ciwie dobranych suplement贸w mo偶e niszczy膰 Twoje efekty treningowe?!


Ile razy pod膮偶a艂a艣/e艣 wg prostego schematu, a w g艂owie rodzi艂a si臋 my艣l 鈥渨ezm臋 jeszcze ten suplement, bo pomo偶e osi膮gn膮膰 efekt鈥

Jak wskazuj膮 badania, nadmiar stosowanych suplement贸w mo偶e ograniczy膰 efekty treningowe w postaci os艂abienia wzrostu zar贸wno masy, jak i si艂y mi臋艣ni!

https://cdnsciencepub.com/doi/10.1139/apnm-2017-0866

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19929132/

Nie do艣膰, 偶e wydajesz pieni膮dze, to jeszcze prowadzisz do zatrzymania efekt贸w. Tragicznie kiepski deal!

W kwestii suplementacji jestem zdecydowanie zwolennikiem podej艣cia minimalistycznego, czyli po prostu mimmum daj膮ce maksimum rezultat贸w. Nic ponad to! Owszem jak s膮 wskazania, to wsp贸lnie z moim team鈥檈m dietetyk贸w klinicznych radzimy si臋 i dobieramy suplementacj臋 specjalistyczn膮, by ws=p艂yn膮膰 korzystnie na organizm. Natomiast zawsze wg tej samej zasady – to co potrzeba i nic ponad!

M贸wi臋 NIE bogatym jak tablica mendelejewa rozpiskom, gdzie spotka膰 mo偶na wymy艣lne orientalne nazwy tylko po to by wygl膮da艂o to profesjonalnie. Potwierdz膮 to moi podopieczni.

Z tej okazji, jak ju偶 wspomnia艂em o niepotrzebnie bogatej suplementacji, to przedstawi臋 Ci dzi艣 podstawow膮 i sprawdzon膮 suplementacj臋, dla ka偶dej osoby aktywnej, kt贸ra nie wywo艂a efektu zatrzymania progresu!

Dzia艂a ona prosto i skutecznie – mo偶e poprawi膰 jako艣膰 trening贸w, a tak偶e zadba膰 o lepsz膮 regeneracj臋 uk艂adu mi臋艣niowego, szkieletowego czy nerwowego.

1锔忊儯 Zawsze na pierwszej pozycji witamina D3. Pewnie teraz my艣lisz 鈥瀗ic nowego鈥. Zapewne tak, ale prostota w tym wypadku robi robot臋! Odpowiednie st臋偶enia witaminy D3 we krwi przyczyniaj膮 si臋 do utrzymania gospodarki wapniowo fosforanowej, kt贸ra to odpowiada za mechanizm skurczu mi臋艣nia. Witamina D3 a dok艂adnie jej aktywny metabolit 1,25(OH)2D3 warunkuje namna偶anie i r贸偶nicowanie kom贸rek tkanki mi臋艣niowej 鈥 mioblast贸w.

2锔忊儯 Numer dwa dostaje suplement, kt贸ry powinien by膰 podstaw膮 u sportowc贸w. Mowa o magnezie. Pierwiastek ten poprzez wp艂yw na kurczliwo艣膰 mi臋艣ni przyczynia si臋 do poprawy przewodnictwa nerwowego. Magnez bierze udzia艂 w powstawaniu ATP w mitochondriach, dlatego te偶 przyczynia si臋 do zwi臋kszenia energii i regeneracji. Dodatkowo wspiera transport elektrolit贸w przez b艂ony kom贸rkowe.

Niedobory magnezu objawiaj膮 si臋 cz臋sto skurczami i dr偶eniem mi臋艣ni, zaburzeniami rytmu serca, os艂abieniem i zm臋czeniem, niekiedy spadkami wydajno艣ci treningowej. Dlatego warto wprowadzi膰 go w suplementacji podczas aktywno艣ci fizycznej.

3锔忊儯Trzecim suplementem wartym uwagi jest kreatyna. Kreatyna jest produkowana w organizmie cz艂owieka i wyst臋puje g艂贸wnie w tkance mi臋艣niowej. Jakie dzia艂anie ma popularna kreatyna?

  • zwi臋ksza syntez臋 ATP, czyli energii
  • przyczynia si臋 do odbudowywania glikogenu, czyli zapasowego 藕r贸d艂a energii
  • obni偶a poziom bia艂ka, kt贸re utrudnia rozw贸j tkanki mi臋艣niowej 鈥 miostatyny, tym samym przeciwdzia艂a atrofii mi臋艣ni
  • przyczynia si臋 do zwi臋kszenia g臋sto艣ci mineralnej ko艣ci
    polepsza funkcje kognitywne (my艣lenie, zapami臋tywanie, skupienie)

Ciekawostk膮 jest, 偶e kreatyna ma te偶 zastosowanie u os贸b starszych, szczeg贸lnie cierpi膮cych na choroby neurodegeneracyjne, takie jak choroba Alzheimera.

馃憠Ta tr贸jeczka must have, ale pami臋taj o najwa偶niejszym 鈥 indywidualizacja suplementacji. 馃憠馃憠馃憠馃憠Jednak偶e by okre艣li膰 co potrzeba nieco wiecej informacji! Jakie jeszcze witaminy lub minera艂y s膮 warte wprowadzenia w 偶ycie? W jakich dawkach? Czy trzeba wcze艣niej wykona膰 jakie艣 badania?

馃憠Wszystkie te elementy, jak i ca艂o艣膰 suplementacji uwzgl臋dniam podczas wsp贸艂pracy indywidualnej. 馃憠Wraz z moim team鈥檈m wyspecjalizowanych dietetyk贸w klinicznych omawiamy i rozpatrujemy ka偶dy przypadek oddzielnie, by dobra膰 suplementy w odpowiednich proporcjach. I zawsze w my艣l tej samej zasady, kt贸ra oszcz臋dza i zdrowie i portfel, a jednocze艣nie wzmaga efekty!